Rick Falkvinge efter valresultatet

Mer om Pirate Pontén

.

Med anledning av signaturen victors kommentar i föregående inlägg passar jag på att lägga upp videoklippet han tipsar om.

Klippet är från ett tidigare inslag i TV3:s Insider, där vi får se privatpolisen Henrik Pontén göra en märklig raid mot en misstänkt fildelare.



Jag har nu inte hela bakgrunden till den här incidenten, men av det som framgår här trampar juristen Pontén rejält i klaveret.

Baserat på ett TIPS knackar Pontén och hans patrull på dörren och hotar den misstänkte med att han kan komma att gripas om han inte gör som de säger. När den misstänkte sätter sig emot kommer det i klarspråk: “Nej, men du är gripen, alltså”.
 gripen
För er som eventuellt inte känner till det, så innebär det att den misstänkte därmed är frihetsberövad. Dessa ord räcker. Efter ungefär 16 år inom säkerhetsbranschen, då jag främst arbetade med stölder/svinn, vet jag vad man får och inte får göra vid ett gripande, som privatperson. För det är just som privatperson som Pontén agerar i det här fallet. Ingenting annat. Precis som jag gjorde förr i rollen som väktare.

När man griper en misstänkt person krävs inte några handgripligheter, utan det räcker med att förklara personen gripen. Och om man griper en person, om så bara för snatteri av en burk läsk, så ska man ha jävligt torrt på fötterna, man ska vara 100% säker på att personen verkligen HAR tillgripit den där läskburken.

Annars kallas det olaga frihetsberövande, vilket är straffbart och är ett brott som bedöms betydligt hårdare än ett snatteri.

I brottsbalkens fjärde kapitel, andra paragrafen står:

2 § Den som i annat fall än som sägs i 1 eller 1 a § för bort eller spärrar in någon eller på annat sätt berövar honom eller henne friheten, döms för olaga frihetsberövande till fängelse, lägst ett och högst tio år.
Är brottet mindre grovt, döms till böter eller fängelse i högst två år. Lag (2002:436).

Som sagt, jag har inte alla fakta här, men det är uppenbart så att Pontén inte läst på ordentligt.

Frågan är varför Aftonbladet inte gör en story på såna saker?

21 kommentarer:

ML sa...

En kommentar på AB tipsade om denna artikel där Pontén stolt talar om att hans åtal ger unga ett liv på existensminimum, kanske inte så konstigt att denna mannen får fiender
"- Vi är inte blyga när det gäller att kräva skadestånd. Vi har en färsk dom på tre miljoner kronor i tingsrätten. Strängaste domen hittills är på 16 miljoner. Det var en gympalärare som piratkopierade spel. Han lever väl på existensminimum nu."
http://www.aftonbladet.se/pryl/dator/article283047.ab

Leif Swahn sa...

Om man lyssnar noga, så säger han “Nej, nu blir du är gripen, alltså”.

.. men det spelar ingen roll, killen som blir utsatt (och även jag) uppfattar det som ett gripande.

Alla kan göra ett sk. envarsgripande om det är ett pågående brott eller på flykt i från ett brott som kan ge 2 års fängelse.

Detta gripande har stöd i lagen... så om någon säger "Du är gripen!" så har de rätt att tom med våld kvarhålla dig.

Därför är det så allvarligt när någon missbrukar denna möjlighet, som vi ser i detta fallet.

Vi ser ett solklart fall av olaga frihetsberövande, killen hindras från att stänga sin dörr (hemfridsbrott) och tvingas att följa med.

Jag ser fram emot ett rättsligt efterspel på detta.

Leif Swahn, Skåne

Anonym sa...

Det jag tycker är intressant är timingen. Pontén väljer att gå ut med detta dagen innan valet, bara för att svenska folket ska associera detta med Piratpartiet och låta bli att rösta på dom i EU-valet.

Och så hänvisar jag till ML's kommentar, som tar upp hur Pontén njuter av att krossa vanliga människors ekonomi - mitt under en ekonomisk lågkonjuktur, till och med. Pontén känner sig nog hotad av ett högteknologiskt Sverige och hela "citizen media"-genren i övrigt, och vill förvandla Sverige till ett digitalt Nordkorea.

Synd bara att Aftonbladet och Svenska Dagbladet (igår) tar varje ord han säger som gospel.

Unknown sa...

http://bayimg.com/image/naajgaacj.jpg
Mannen som går in i ghettot, söker alla fildelare som gömmer sig.... Heinrich har "den slutgiltiga lösningen" för dem.

Börje Frylmark sa...

Jo, det är som jag skrev, det kvittar egentligen vad han säger i det fallet, det handlar mer om hur den misstänkte uppfattar situationen.

I väktarsammanhang är det vanligt att man ber en misstänkt, säg för snatteri på ett varuhus, att "följa med in på kontoret för samtal". Detta gör man i tron att det inte räknas som ett grip.

Det är fel. Det ÄR ett grip, det ÄR en tvingande åtgärd, hur man än lindar in det.

Det som visas på klippet är en solklar tvångsåtgärd och den misstänkte kan inte uppfatta det som någonting annat än just så.

Bedrövligt.

Unknown sa...

Hej.

Jag lade tidigt imorse ut länken där Pontèn agerar privatpolis på AB "kommentarer".
Den har blivit raderad två ggr.
I nästa kommentar tipsade jag enbart om Youtube.
Även denna kommentar blev censurerad två ggr.
I nästa kommentar skrev jag att AB censurerar känsliga kommentarer. Denna kommentar på 4 ord togs också bort.

Nu skrev jag ner vad Pontèn säger i klippet och postade det som kommentar. Har legat uppe i ca: 40 min

Unknown sa...

På vilket sätt skulle det här göra att folk INTE vilja rösta på piratpartiet? >_<

Börje Frylmark sa...

@anthony: Håller med dig om att tajmingen är skumn Det är inte undra på om man börjar tänka väldigt konspiratoriska tankar.

Nu KAN det förstås också vara så att det är någon fjortis som gjort det. Vilket på sätt och vis är ungefär samma sak.

@Thomas: Man frågar sig vad Aftonbladet och Pontén har ihop? Du borde mejla AB och be om en förklaring till censuren, i alla fall om den sistnämnda kommentaren raderas.

Börje Frylmark sa...

@micke: Det har du rätt i. Jag tror att folk tänker längre (hoppas, hoppas) än Aftonbladet och dess sammarbetspartner :)

Unknown sa...

Hej igen.
Kollade precis på AB kommentarer om Pirate Pontèn.
Den ligger kvar under "aquavera, 50 år, Idag 18:30"

AquaVera är för övrigt min segelbåt/piratskepp

Unknown sa...

@Thomas

Herre gud... Fan vad arg man blir...

Anonym sa...

Micke: Timing. Pontén hade inte gått ut med den här historien dagen före valet om inte flera mätningar gav PP så stora siffror.

Bush snackade om en "October surprise" inför valet 2004, och några dagar före valet kom ett nytt bin Laden-band, vilket vände opinionen till hans fördel. Skulle inte förvåna om Pontén så väl-timat släpper ut den här historien för att försöka skrämma bort potentiella PP-röster.

Börje Frylmark sa...

@Thomas: Jo, än ligger kommentarerna kvar :)

Unknown sa...

Japp, jag såg det.

Unknown sa...

Hmm,,nu är nog både mitt senaste och Frylmarks kommentarer deletade. Hittar dom iaf inte.

Börje Frylmark sa...

@Thomas: Hittade din kommentar, min är dock raderad. Konstigt, för jag skrev väl inget direkt anmärkningsvärt :-/

Nåja, ska titta närmare på det sen, nu ska jag köra valsedlar, har 11 lokaler att täcka upp.

Kör hårt, alla! :)

Unknown sa...

Hej igen.

Jo en av mina är kvar, men den som jag svarde dig på är raderad.
Japp, nu ska jag ut till fyra öar med båten och dela ut valsedlar.
Ha det!

Börje Frylmark sa...

@Thomas: OK, nu fattade jag. Märkligt :-/

Men nu skiter vi i AntipiratbyråBladet och ser till att skicka MINST en kandidat till Bryssel! :)

Lycka till & vi hörs senare!

Anonym sa...

Jag såg ett annat klipp som visade mer av programmet innan. Det visar sig att på ett tips så ska de ha skickat in en tjej "under cover" att köpa piratkopierade spel för över 1500 spänn.

Så det var klart och tydligt att brottet begicks. Huruvida det skulle ge rätt till envarsingripande (eller vad det nu kallades) vet jag inte, och att snacka om att det bara blir värre om han stänger dörren, och att polisen måste bryta upp den osv är dock fortfarande väldigt fel.

(nej, jag har tyvärr inte den länken tillgänglig)

Börje Frylmark sa...

@wysiwyg: OK, jo, jag kan tänka mig att det finns mer material och förhoppningsvis har man lite mer på fötterna när man leker privatspanare på det viset som Pontén gör.

Hur det än ligger till med det där, så har ju Pontén visat omvärlden att han är någon slags David Caruso-wannabee (ni vet, den rödhårige b-skådisen från CSI Miami). Jämförelsen med Caruso fick jag av just en polis, eftersom det skrattas en hel del åt Pontén i poliskretsar.

Allt babbel som kommer från Pontén i videoklippet tyder på att han inte har en susning om vad han egentligen pratar om, och att han är rätt nervös. Påminner en hel del om nybakade väktare som får gripa sin första snattare. Och såna har jag en viss erfarenhet av.

Anonym sa...

Varför låter intervjun som ett påhopp... "Kan ni göra skillnad, med en mandat, är det så, ska det vara så!?"

Det känns helt bisarrt att en reporter får det att låta som att de gjort fel genom att ställa upp som ett enfrågeparti. Även om de i 100% av fallen misslyckas med att göra skillnad ÄR DE DÄR OCH REPRESENTERAR DE SOM RÖSTAT PÅ DEM. Reporten ska skämmas inför alla de, för det är sjukt många, som faktiskt valde att rösta på piratpartiet. Jag gjorde det inte, men respekt ska finnas iallafall. Demokrati tack.

Skicka en kommentar

Loading...
Loading...