Rick Falkvinge efter valresultatet

Snabbguiden till EU-valet 09

.

Svårt att bestämma dig inför valet till EU? Kanske är det rentav så att du funderar på att skippa det helt och hållet och stanna hemma “på sofflocket”?

Det är upp till dig, men jag tycker nog att du ska tänka dig för innan du väljer soffan.

Röstkortet är “borta”, säger du? Slå en signal till Valmyndigheten och beställ ett nytt. 020-825 825 är numret. Eller så gör du som killen i klippet nedan.


På Centralstationen i Stockholm kan man dessutom få ett nytt röstkort utskrivet på plats. Har man inte fullt lika bråttom, då kan man beställa ett via webben.

OK, du har hittat dit röstkort nu? Men “har inte tid” eller “orkar inte”? Eller menar du kanske att du inte vet hur du ska rösta?

Jag ska göra det väldigt enkelt för dig. Du ska rösta på sossarna eller “de nya” Moderaterna om du tycker att…

  • … svenskarna har alldeles för mycket frihet och FRA-lagen räcker inte till för att hålla packet i schack.
  • … skivbolagen tjänar alldeles för lite pengar och har alldeles för lite makt, att Ipred är bra men det kan bli ännu bättre!
  • … det känns lite mysigt svenskt och tryggt att veta att våra myndigheter hela tiden har koll på oss; på varje steg vi tar, varje samtal som rings, varje mejl som skickas - kan vara jättebra om man ramlar och slår sig och behöver snabb hjälp!

Oj, glömde jag KD och SD och MP? Nejdå, men de är inte särskilt viktiga i sammanhanget, för de är alla - mer eller mindre - en form av enfrågepartier. Typ. KD handlar om familjevärderingar, SD om invandrare och MP handlar om miljöproblem. De går till val på en fråga och inget annat. Kan man säga.

Nåväl. Jag tror att ni förstår var jag vill komma. Nu letar du fram röstkortet och surfar in på Piratpartiets webb via denna länk för att få instruktioner om hur det går till att rösta. Där finns fler länkar för hur du röstar i förtid eller på valdagen.

skyltat Själv passade jag på att rösta medan jag ändå var inne i stan i andra ärenden. Det tog kanske två minuter, inte ens det. Bortsett ifrån att jag knäppte lite bilder här och var och inte kunde låta bli att prata strunt med röstmottagarna i lokalen, men om jag inte gjort det så hade det gått undan.

Trots att man placerat våra valsedlar utanför själva lokalen, där de stod alldeles allena i ett plastställ, så visade sig tanterna i lokalen vara riktigt trevliga. De skrattade så där glatt och artigt när jag förkunnade att jag valt att lägga min röst på “det diskriminerade” partiet. Med det åsyftade jag ett samtal mellan vallokalstanterna och ett par vanliga väljartanter, vars samtal jag strax innan - i sann FRA-anda - lyssnat på i smyg.

Väljartanterna undrade nämligen varför Piratpartiets sedlar stod i skymundan och fick då förklaringen att det var reglerna som sa det, och man hänvisade till “enprocentsregeln”, det stallningvill säga att partiet i fråga ska ha grejat en procent av rösterna i de två senaste parlamentsvalen för att få Valmyndighetens stöd.

Nu hävdar ju Valmyndigheten att de mindre partierna ändå ska ha en likvärdig placering, men i röstande stund var jag tillräckligt osäker i frågan för att ta någon debatt med vallokalstanterna. Och dessutom charmade de mig genom att uttrycka sin beundran för Rick Falkvinge som de läst om i Aftonbladet. Bara en sån sak!

Åter till guiden: Du har ditt röstkort, du har legitimation. Nu saknas bara litsedele kött på benen. Information. Här nedan bjuder jag på ett antal länkar till läsvärda artiklar och inlägg, som förhoppningsvis leder till att du stoppar ner rätt valsedel i kuvertet när det är dags att rösta.

Det finns mycket bra läsning inför EU-valet och här listar jag enbart ett fåtal tips. Googla och du skall finna. 

Håll tillgodo!

 
Christian Engström: “Jag kan göra skillnad” (sydsvenskan.se)
Isobel Hadley-Kamptz: “Därför lade jag min röst på…” (
expressen.se)
Lars Gustafsson: “Att Prygla Älvens Stigande Vatten” (blogg)
Oscar Swartz: “Glöm inte FRA-föraktet: Dags att leverera!” (blogg)
Andreas Henriksson: “Veckan då Piratpartiet blev vuxet” (blogg)
Henrik Alexandersson: “Piratpartiet och jag” (blogg)

Fritänk: “Revolutionen har börjat! På vilken sida står du?” (blogg)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Loading...
Loading...