Rick Falkvinge efter valresultatet

Utanförskapet i vallokalen

.

Trots att det skrivits om en hel del om det märkliga bemötandet vi inom Fi och PP - och andra - möts av, och trots att Valmyndigheten hävdar att man gått ut och informerat röstmottagarna, så fortgår särbehandlingen av partierna i omröstningslokalerna.
svd_valsedlar
Jag har ansvar för distributionen till två av röstningslokalerna i närområdet (under måndagkvällen bokade jag ytterligare två lokaler och det kan bli fler…), och efter att jag tidigare under måndagkvällen hämtat upp valsedlarna, svängde jag förbi en av lokalerna, det lilla biblioteket som erbjuder förtidsröstning.

valsedlar_fack

Det såg riktigt bra ut - till en början. Som bilden visar finns där samtliga partier (utom Fi och PP) representerade, samt en bunt blanka sedlar, och ändå finns det gott om utrymme kvar. Fjorton lediga fack, om man ska vara precis.

Men så fort jag sneglade på bibliotekarien/röstmottagaren så kom det: “Ni får sätta upp era valsedlar där ute”, sa hon och pekade mot dörren. “Det är dom order vi har”, tillade hon.

Därute innebär i detta fall en slags entréhall, modell en mindre sådan, och eftersom jag ogillar diskriminering så bad jag att få veta lite mer om de förhållningsregler hon fått.

Luddigheter var vad som serverades, precis som rapporterats på andra håll i landet, och till slut bad jag om namn och nummer till den som har ansvaret i kommunen. Det var inga större problem att få det namnet, även om det inte överlämnades under jubel och hurranden.
bordsplacering
Slutligen fick jag låna ett litet bord som hon placerade utanför själva röstlokalen, längst upp i ett hörn. Jag flyttade naturligtvis fram bordet en aning för bättre exponering, men jag kan ju knappast påstå att jag var nöjd med placeringen. Jag la i alla fall ut ett antal valsedlar och gick sen ut och ringde.

Turen var med mig den här gången och kommunjuristen som ansvarar för de här frågorna var på plats trots den sena timmen. Vi pratade en stund och jag ska inte trötta ut er med de ytterligare luddigheter jag fick ta del av, men kontentan är att vi ska höras av igen under tisdagen. Jag bad henne kontakta Valmyndigheten central och det skulle hon göra.

Annars skulle det räcka bra med att läsa igenom den infon som finns såväl på papper som digitalt:

valsedlar_placering

VAR står det angivet att valsedlarna inte får placeras i vallokalerna och röstningslokalerna? VAR står det angivet att de små partierna ska exponeras annorlunda än gammelpartierna?

Det finns en regel som att partiet ska ha klarat 1% av rösterna i de två senaste valen för att få Valmyndighetens stöd, men det gäller distributionen och inte placeringen.

Eller…?

14 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan inte se detta som annat än att dom försöker påverka i valet. Gör, utan tvekan, en polisanmälan!

Rag3Rac3r sa...

Detta är i högsta grad påverkan, då många kanske missar PP's valsedlar och använder en blank valsedel ist.

Och som andra rapporterat så räknas ju Blanka valsedlar med ett namn på, godtycklig av den som är rösträknare.
Och frågan är ju om dessa är opartiska, eller om dom kommer kasta bort alla egenskriva valsedlar med PP's namn på, för att dom "godtyckligt" anser att dom inte stämmer :(

Börje Frylmark sa...

Tack för feedback! Kommer att rapportera utvecklingen direkt här i bloggen nu under morgonen. Det ska bli spännande att åka iväg till lokalen och se vad som hänt/händer med valsedlarna.

Det tråkiga är att man tycker att vi kunde få bränna energi på viktiga frågor istället för att slösa tiden på okunniga alt myglande röstmottagare.

Rick Falkvinge (pp) sa...

Helt under all kritik. Det här är, otvivelaktigt, otillbörlig röstpåverkan. Polisanmäl.

Vilken lokal var det?

Rick

Rick Falkvinge (pp) sa...

Bra gjort att dokumentera, förresten.

Börje Frylmark sa...

@Rick: Det skedde i vallokalen i Rydaholm (biblioteket Två Torn).

Sitter som bäst och försöker nå kommunjuristen, men hon tycks ha gjort sig oanträffbar. Ringer kommunen nu och försöker få tag i nämndens ordförande.

Ska ut till lokalen och ta på mig mitt trevligaste leende, försöka förklara hur landet ligger.

Tack för stödet och jag kommer att dokumentera även dagens äventyr :)

Anonym sa...

Det här är ett bemötande jag inte själv har upplevt någonstans, men själv hade jag reagerat genom civil olydnad. Jag hade helt lugnt placerat våra valsedlar i samma ställ som de andra och om röstmottagaren eller annan personal hade försökt avlägsna dem, hade jag genast tillkallat polis!

Allvarligt talat, de kan ju inte gärna fysiskt tvinga bort oss. Tar de till handgripligheter eller plockar bort våra valsedlar är det ju polis och massmedia som gäller på direkten.

Börje Frylmark sa...

@oldtimer-gamer:

Förr i tiden hade jag troligen reagerat precis som du skriver här. Tanken slog mig också, men alldeles för sent. Det är lätt att vara efterklok :)

Å andra sidan finns det nu fler sätt att visa sitt missnöje på, och som liten företagare på en ytterst liten ort var det kanske lika bra att jag inte agerade annorlunda.

Jag är inte särskilt orolig för mig själv, men jag har den hårda vägen lärt mig att folk kan reagera på de mest besynnerliga sätt och precis som Murtaugh sa: "I'm getting too old for..."

Ja. Historien är inte över ännu.

Unknown sa...

Man blir väldigt ledsen av sånt här. Ta i med storsläggan om du får möjlighet. Polis och massmedia är rätta takter i sammanhanget.

Unknown sa...

Gör en polisanmälan.

Inte för att just denna lokal har gjort fel (vilket de har) utan för att samma sak sker systematiskt runt om i hela landet, och det är djupt odemokratiskt.

Om Valmyndigheten, som är de huvudsakligen ansvariga, inte förmår att hålla i ett demokratiskt val så måste vi som medborgare reagera och polisanmäla direkt. Det kommer att leda till bättre insatser från dem i nästa val och förmodligen till bättring redan på Söndag.

Tipsa gärna Nyheter24, Aftonbladet och Expressen också så att du får upp det på medias agenda också. Om du inte orkar hålla i mediakontakterna så lämna ut det uppdraget åt mediagruppen (Klara Tovhult, Jan Lindgren och 18 andra).

Cheers,

Daniel Nyström, PP Sthlm

Rasmus sa...

Håller med, polisanmäl!

Börje Frylmark sa...

Godmorgon, alla!

Det var en ganska påfrestande dag igår och jag fick inte tid över till att posta något mer. Höjde siffrorna här i Värnamo från drygt 40% till närapå 80% (täckningen för distributionen) genom att boka upp 11 lokaler.

Kan tyckas som ingenting i sammanhanget, men för att hinna med att leverera kan man inte boka upp hur många som helst. Tror att jag nått min smärtgräns här ;)

Jag har en del att stå i under förmiddagen, men ska ta tag i det hela under dagen.

Tack för pepp, alla!

Hjuvik sa...

Börje, du har blivit min idol!

Unknown sa...

@Hjuvik: :D

Skicka en kommentar

Loading...
Loading...