Rick Falkvinge efter valresultatet

Språkförbistring hos myndigheterna

.

800px-Piratpartiet_valsedlar

Eftersom jag inte bara är piratpartist, utan har tankar om fler än EN fråga, så resajklar jag ovanstående bild. Det kan tyda på att jag har ett visst miljötänk - eller att jag för stunden inte har tid att stjäla andras verk ;)

Ämnet är: Valsedlar. Hela morgonen har ägnats till olika telefonsamtal och en del skrivande, väntan på att passera igenom myndigheternas telefonfilter, vilket i slutändan har lett till att jag nu tvingas sitta och invänta min vallokals eftermiddagsöppnande vid 16-tiden.

Under dagen har jag varit i kontakt med såväl kommunjuristen här hemma, som den centrala Valmyndigheten. Sammanfattningsvis skulle man kunna säga att den centrala myndigheten och den lokala valmyndigheten talar olika språk. Åtminstone olika dialekter.

Medan man från centralt håll menar att alla partier ska behandlas likvärdigt, tycker man från kommunalt håll att… det kanske inte nödvändigtvis behöver betyda likvärdigt. En liten hörna utanför själva vallokalen är väl minsann detsamma som… likvärdigt. Eller hur? På ett ungefär, i alla fall. Close enough.

Läget just nu: Kommunjuristen har troligen haft överläggningar med någon kollega och när jag ringde henne fick jag beskedet att våra valsedlar nu kan göra sällskap med övriga partiers sedlar. Inne i lokalen. Tror jag.

För hon lade något kryptiskt till: “Men du måste lyssna på vad röstmottagaren har att säga om placeringen”. Vilket är lite märkligt, för i min värld betyder likvärdig placering att våra valsedlar nu får plats i samma ställ, i något av de 14 lediga facken som erbjuds. Kanske menar man att jag får nöja mig med att våra valsedlar placeras i det bakre facket. Under en filt. Vad vet jag.

Uppdatering kring mina äventyr i lokalen kommer senare i eftermiddag, med all säkerhet dokumenterade i bild. Och ljud. Kanske rörligt.

Under tiden kan man läsa om Christian Engström i DN, där han för övrigt chattar just nu. Aftonbladets artiklar ska dock inte alls underskattas; skriv ut Lena Mellin - gärna i färg - och lägg den överst i kattlådan.

Varning: Denna text innehåller en länk till FRA och dess webb.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Loading...
Loading...