Rick Falkvinge efter valresultatet

Kupp eller självförvållat?

.

pirat-henke 
Piratjägaren Henrik Pontén heter sen en tid Pirate Pontén. Det rapporteras i Aftonbladet. Det är förstås olyckligt att en stackars oskyldig och laglydig människa som Pontén råkar ut för ett sånt tilltag; jag må låta ironisk här, men faktum är att jag tycker att det är tragiskt.

Dels är det här fel sätt att angripa problemen och dels är det fel att lägga sig på samma nivå som Antipiratbyrån. Byrån och dess jurist lägger ner enorma mängder med energi för att smutskasta såväl piratrörelsen som Piratpartiet, och jag tycker att vi bör visa att vi är starkare - utan såna metoder.

Detta är med all säkerhet en enskild persons verk, men risken är stor att det ute hos allmänheten kommer att uppfattas som en handling sanktionerat av PP. Detta bör vi starkt ta avstånd ifrån.

O m  d e t  ä r  s a n t, vill säga.

Vi vet vad Antipiratbyrån och skivbolagsmaffians jurister är kapabla till. Vi vet att en artikel i Aftonbladet där Pontén gråter ut och passar på att smutskasta oss - en dag innan valet (märkligt, eller hur?) - inte per automatik innebär att det är hela sanningen som presenteras.

Kanske var det hr Pontén själv som tröttnade på sitt namn och ansökte om ändring? Så där lagom till valet? Det får vi troligen aldrig veta, eftersom det skedde anonymt. Vilket man på byrån förstås är väl medvetna om.

Jag tar i alla fall artikeln med en skopa salt.


7 kommentarer:

Unknown sa...

Oskyldig och laglydig? kolla in honom här!
http://www.youtube.com/watch?v=nwvKa8K_liU

Magnus Nordlander sa...

Om du slår i exempelvis Ratsit eller andra register som går mot folkbokföringen så verkar ju namnbytet iaf vara ett faktum. Visst är det ju inte omöjligt att Pirate Pontén själv har bytt sitt namn som någon slags smutskastningsförsök, men jag vågar inte gissa hur troligt det är.

Börje Frylmark sa...

@victor: I R O N I.

;)

Börje Frylmark sa...

@Magnus: Jag tvivlar inte på att namnbytet skett, inte alls. Frågan är som sagt VEM som genomförde det ;)

Magnus Nordlander sa...

Kanske ville han byta namn till Pirate Hunter Pontén, men fick avslag på namnet Hunter? :)

Börje Frylmark sa...

@Magnus: Hahaha! Jo, eller så nekade de till hans första alternativ - Clint Eastwood.

Pholostan sa...

Det skulle inte förvåna mig om Pontén gjort detta som en PR-kupp. Dehär människorn aär kapabla till nästan vadsomhelst.

Det skulle inte heller förvåna mig om någon ouppfostrad snorunge gjort det som ett "skämt". Folk i allmänhet är kapabla till vadsomhelst.

Skicka en kommentar

Loading...
Loading...