Rick Falkvinge efter valresultatet

Valnämnden i Värnamo polisanmälda

.

För kännedom: Under förmiddagen tog jag slutligen kontakt med polisen och anmälde valnämnden i Värnamo kommun. Anmälan avser brott mot allmän verksamhet m.m. som återfinns i Brottsbalkens 17:e kapitel, paragraf 8.

Det var under tisdagseftermiddagen som jag nekades att placera Piratpartiets valsedlar i samma ställ som övriga partier. Ja, jag fick inte ens lägga ut valsedlarna i samma rum, utan hänvisades till en vestibul och ett litet bord som ställdes ut i ett hörn.
 
Dagen därpå, efter telefonkontakt med såväl den centrala Valmyndigheten som den lokala valnämnden, fick jag så slutligen placera ut valsedlarna i samma ställ som de övriga partierna.
valsedlar
Efter en hel del funderande beslutade jag mig idag att göra en polisanmälan, vilket har varit ett önskemål hos flera medpirater.

Det känns tråkigt att man ska behöva ta till såna åtgärder i ett demokratiskt samhälle, men det är viktigt att visa att vi under inga omständigheter accepterar att folk -oavsett om det är oavsiktligt eller ej - förhindrar den demokratiska processen.

Jag var under dagen i telefonkontakt med Rick Falkvinge och rapporterade vad som skett i ärendet, och jag vill hämed passa på att tacka honom för samtalet och förståelsen för att mitt beslut dröjde.

Nu går vi vidare. Vi har ett val att vinna.

 

8 kommentarer:

Anonym sa...

Demokratiskt samhälle, var då? ;)
Skämt åsido, det är förjävligt att sånt här förekommer överhuvudtaget.

börje|frylmark sa...

Haha, ja, sant... demokrati är väl en sanning med modifikation ;)

Unknown sa...

Jävligt bra jobbat Börje!
Det är såna som du som bygger piratrörelsen!

Unknown sa...

@Fire: TACK som fan! :) Kom in ganska sent i valrörelsen, men bättre sent än aldrig och nu tycker jag att vi tillsammans ror hem det här :)

Faidros sa...

Finns det nån stans dom INTE fuskar med valet?

Unknown sa...

@Faidros: Hallå, mannen ;) Jo, faktiskt (om jag ska bokstavstolka frågan *s*) En nätbekant berättade att i hennes vallokal (nånstans i Jämtland) fanns PP:s valsedlar på korrekt plats.

Men det verkar dessvärre tillhöra undantagen :(

Unknown sa...

Ah, nu inser jag vad Annie Johansson har för roll i valrörelsen. Vilka jävla spån.

Unknown sa...

@Rille: Nu fattar jag inte (som vanligt)...

Skicka en kommentar

Loading...
Loading...